Fiscaal vs aanwezigheidsattest
Fiscaal attest kinderopvang, deelname attest, aanwezigheidsattest, bewijs van deelname aan een jeugdwerkinitiatief, mutualiteitsattest
Als organisator van opvang kunnen wij 2 attesten uitdelen aan onze leden:
Een aanwezigheidsattest (document ter bewijs van deelname aan een jeugwerkinitiatief) wordt meestal gebruikt om bij de mutualiteit in te geven. Bepaalde werkgevers en andere instanties vragen ook zo'n attest. Ouders krijgen dan een deel van het kamp- en lidgeld terugbetaald door die instantie.
De voorwaarden voor een correct aanwezigheidsattest zijn niet strikt: wij kiezen zelf hoe zo'n attest er uit ziet.
Elke deelnemer heeft recht op een aanwezigheidsattest.
Meer info op de scoutsmap: https://scoutsmap.be/artikelen/geef-ouders-een-deelnamebewijs-van-het-kamp~181263
Een fiscaal attest kinderopvang (281.86) is eigenlijk hetzelfde als een aanwezigheidattest maar voor de belastingsdienst (de fiscus). Ouders kunnen het kamp- en lidgeld dan aftrekken van hun belasting.
De voorwaarden voor een correct fiscaal attest zijn strikt: de overheid bepaalt gedetailleerd hoe dit er uit moet zien.
Enkel kinderen jonger dan 14 jaar op het moment van de activiteit hebben recht op een fiscaal attest.
Meer info op de scoutsmap: https://scoutsmap.be/artikelen/hoe-maak-je-het-kamp-fiscaal-aftrekbaar~129231
Hoe geraken ouders aan zo'n attest?
Verwijs ouders door naar dit artikel op onze website: https://www.dehavik.be/eenheid/1001-attesten-downloaden
2022 en vroeger
Ouders kunnen inloggen op leden.dehavik.be en bij "Mijn activiteiten loopbaan" een overzicht vinden van hun attesten.
2023 en 2024
Vanaf 1 januari 2023 gebruiken we Keeo 2.0 als digitaal platform, helaas biedt dit géén mogelijkheden voor het verkrijgen van attesten.
Daarom heeft De Havik zelf een website opgezet waar ouders de attesten kunnen opvragen: www.dehavik.be/attesten. Alle data voor de attesten komt uit Keeo en het genereren van attesten gebeurt door Power Automate flows.
Vanaf 2025
Vanaf 2025 gebruiken we Keeo 3.0 als digitaal platform, onderliggend is dit het software pakket Stamhoofd. Dit systeem zal quasi alles automatiseren: het generen van de attesten, ze ter beschikking stellen van de ouders en de gegevens klaarmaken om up-te-loaden naar Belcotax.
Jaarlijks zullen wij ook de gegevens met de belastingdienst moeten delen via Belcotax. Dus bijkomend aan het uitdelen van de fiscale attesten aan de ouders, gaan we ook aan de overheid bepaalde gegevens moeten doorgeven. Tot en met Keeo 2.0 deden we dit niet. Vanaf 2025 doen we dit, gelukkig helpt Keeo hierbij. Alle info op https://docs.keeo.fos.be/deelnamebewijs-aanmaken/
Last updated
Was this helpful?